Hvad er liggetids-pest?

Har du hørt om liggetids-pest, og hvordan det kan skade dit boligsalg? Hvis ikke så se med her, og få 3 gode råd til hvordan du kan undgå at blive ramt.

"Liggetids-pest" er en betegnelse, som specielt ejendomsmæglere bruger rigtigt meget i forbindelse med boligsalg. Det bliver oftest brugt til at give din bolig en form for diagnose, som er nemmere at forstå. Det lyder ikke videre positivt, for det er det bestemt heller ikke. Betegnelsen kendetegner den tilstand din bolig kommer i, hvis den har ligget for længe på boligmarkedet og oftest uden særlig aktivitet. Man ser tit, at de boliger som er blevet udbudt til en alt for høj salgspris, er de som ender med liggetids-pest, da potentielle købere allerede fra start har afskrevet ejendommen pga. den høje salgspris i forhold til områdets andre muligheder. Lad os give et eksempel: Din bolig har været til salg i 365 dage, og du får ikke længere nogle henvendelser, men du kan tydeligt se, at den stadig har besøgende på boligopslaget. Her vil en ejendomsmægler ofte forklare sig med, at boligen er ramt af liggetids-pest. Med dette mener han, at ejendommen har været til salg i så lang tid, at nye potentielle købere vil vælge ejendommen fra, allerede inden de har fået en fremvisning. Dette gør de typisk, fordi det ligner, at der er noget i vejen med boligen, eftersom den har været til salg i meget lang tid, hvilket de tager som et tegn for, at andre sandsynligvis har valgt ejendommen fra førhen. Det er ærgerligt hvis det er det, som skal afgøre, hvorvidt du får din bolig solgt eller ej, og derfor har vi lavet 3 gode råd til, hvordan du kan undgå at dit boligsalg havner i stilstand.

Hvad kan du selv gøre for at undgå liggetids-pest?

Som sælger har man selvfølgelig flere forskellige muligheder, og her præsenterer vi dig blot for nogle af dem. Først og fremmest er det noget, man skal være opmærksom på i god tid, da boligen bliver mindre og mindre interessant for potentielle købere jo længere tid, den har været sat til salg. Derfor får man meget ud af at reagere hurtigt.

1. Kig på hvor mange visninger boligopslaget har fået.

Før du går i panik, over at du ingen henvendelser har modtaget, skal du først sætte dig ind i hvor mange personer, der har besøgt din salgsannonce. Hvis du er sælger hos Selvmægler, kan du se dette under ved at følge Min profil -> Ejendomme -> til højre for dit ejendomsbillede på siden. Hvis du imod forventning ikke sælger din bolig på Selvmægler, men for eksempel hos en ejendomsmægler, så kan du prøve at forhøre dig hos din kontaktperson, om det er noget, han har mulighed for at oplyse. Har din annonce fået mange visninger? Hvis ejendommen har fået mange visninger, hvilket betegnes ved et antal af besøgende over 1.500, er problemet altså ikke, om de potentielle købere får øje på dit salgsopslag, men måske snarere annoncen indhold. Overvej her følgende:
  • Hvilken kvalitet er billederne af min bolig i?
  • Fremstår min bolig præsentabel på billederne, eller er der fejl og mangler, som kan udbedres?
  • Er der tilknyttet en informativ og fangende salgstekst, som lokker køberne til en fremvisning?
  • Har din ejendom næsten ingen visninger? Hvis ejendommen derimod næsten ingen visninger har fået, hvilket er betegnet ved et besøgstal under 1.500, så skal du overveje at markedsføre din bolig bedre eller mere - eller begge! Du kan her vælge at spørge en af vores markedsføringseksperter om, hvordan du får din bolig ud til flest mulige potentielle købere, eller du kan prøve at finde andre alternative markedsføringsmuligheder. I dette tilfælde skal du overveje:
  • Hvor mange portaler og platforme kan man finde min annonce på?
  • Har jeg udelukkende benyttet mig af gratis markedsføring, eller har jeg suppleret med betalte medier?
  • Hvordan fremstår min bolig i den markedsføring, som er blevet lavet?
  • Kontakt os gerne for at modtage et uforpligtende tilbud på markedsføring.

    2. Har du overvejet din udbudspris?

    Man ser ofte at grunden til liggetids-prest har grobund i ejerens forhold til boligen. Sælgeren har mange personlige minder og oplevelser knyttet til boligen og området og mener derfor selv, at den er meget værd. Affektionsværdien for sælgeren gør, at ejendommen kan være prissat til mere, end en køber er villig til at give. Man kan prøve sig frem uden de store konsekvenser, ved til start at sætte udbudsprisen til det man mener, boligen er værd. Har man efter 30 dage ikke modtaget nogle henvendelser, skal man begynde at overveje, om ikke prisen var for høj. Hvor langt skal man derefter gå ned i pris? Det afhænger selvsagt af forholdet mellem værdi og pris, og er derfor individuelt fra salg til salg. Men frygt ej! Du kan nemlig få en bedre føling med, hvad din bolig burde koste ved at tjekke hvad husene i området sælges til på bolighed.dk. Ud fra en sammenligning med deres priser og kvaliteten af deres ejendomme kontra din egen har du en bedre fornemmelse af, hvad du selv burde kunne forlange.

    3.Hvordan virker din salgsannonce?

    En anden god grund, til at du ingen henvendelser får på din bolig, kan være hvis din salgsannonce ikke lever op til standarderne. Det er her vigtigt, at du kan sætte kryds ved flere af følgende punkter:
  • Din annonce har nogle flotte billeder, som fremhæver ejendommens gode sider og er gerne taget af en professionel eller af en med et skarpt øje for billeder
  • Du har medtaget flest mulige relevante oplysninger i opslaget. Herunder smukke detaljer, funktionelle effekter eller gode muligheder i området (for eksempel offentlig transport eller naturområder tæt på)
  • Du har tilføjet et billede af dig selv, for at den potentielle køber føler sig tryg, når vedkommende skal kontakte dig og skaber en relation til dig
  • Din tekstbeskrivelse fanger folks interesse og er eventuelt skrevet af en tekstforfatter med forstand på marketing. Du kan med fordel benytte Selvmæglers egen tekstforfatter til denne opgave
  • Kunne du ikke nikke genkendende til ovenstående punkter, kan det være en god idé at revidere din annonce. Desuden er det vigtigt at du har styr på fremvisningen af din bolig når du endelig får interesserede købere ud at kigge. Du kan læse mere om, hvordan du negler fremvisningen lige her.

    Hvad gør Selvmægler for, at din annonce ikke får diagnosen liggetids-pest?

    Hvis du sælger din ejendom hos Selvmægler, så kan potentielle købere ikke se, hvor lang tid din bolig har været til salg på vores platform. Det er en fordel for dig, da denne næsten uvæsentlige faktor ikke får mulighed for at påvirke folks valg. Det kan ved første øjekast virke en smule uretfærdigt for køberen, men i realiteten giver det bare køberen muligheden for at opleve en ejendom i virkeligheden, før den bliver affejet på grund af noget så ærgerligt som liggetids-pest. En anden god grund, til at vi gør det på denne måde, er, at sælgeren selv kan gå ind og rette i sin ejendomsannonce. Vi holder dog stadig overblik over, hvor længe ejendommen har ligget til salg på vores platform og sender automatisk besked ud til sælgeren efter en periode uden aktivitet. Vedhæftet følger tips og tricks til, hvordan man kan vende kursen. Vi vil gerne have, at vores kunder har success med deres boligsalg, så derfor holder vi også øje med, om sælgeren reagerer på vores henvendelse. Har vedkommende ikke opdateret sin annonce, rækker vi ud igen og deaktiverer annoncen, indtil der er blevet gjort noget ved problemet. Dette gør vi til fordel for køberne, så de ikke bruger tid på en annonce, som ikke burde være aktiv. Ydermere hjælper det de boligejere, som kommer til at sætte deres boligsalg til side for dagligdagens sysler, selvom deres ønske er at få ejendommen solgt.